Čovjekova besmrtna duša i put pročišćenja
Polazna točka za razumijevanje bogumilskih svjetonazora mora biti njihovo prenošenje povijesti stvaranja. Jedna od njihovih središnjih izjava govori o padu anđela: “Mi kažemo da su naše duše oni anđeli koji su pali s neba i koji će se opet onamo vratiti, zbog onoga što Krist u Ivanovu evanđelju 3, 13 kaže: Nitko nije uzašao na nebo doli onaj koji siđe s neba …” 1
Ova ključna rečenica iz jednog srednjovjekovnog spisa, koja je pojasnila razlike u vjerovanju između Bogumila i katolika pokazuje: Bogumili su vjerovali u besmrtnu dušu koja se nakon tjelesne smrti prije ili kasnije ponovo vraća u vječni život.
Katolički inkvizitor Joannes Torquemada sažeo je u svom popisu Zablude za koje se bosanski Patareni zajednički drže i u koje vjeruju: “Prije svega drže da su dva boga i da je viši Bog stvorio sve duhovno i nevidljivo a niži, tj. Lucifer sve tjelesno i vidljivo …” 2
Reinkarnacija i otkupljenje umjesto vječnog prokletstva
Ovdje postaju vidljivi i drugi bitni aspekti: Bogumili i Katari su pretpostavljali da ne postoji vječno prokletstvo – značajna razlika u odnosu na vatikanska učenja o paklu.
Umjesto toga, vjerovali su da svaki čovjek može očistiti svoju dušu i vratiti se Bogu. Bilo to u ovom životu ili također – ako je potrebno – kroz daljnja utjelovljenja, tj. reinkarnaciju.
To je također bila temeljna razlika od papinskog učenja, koje je narodno učenje o ponovnom rođenju na brojnim crkvenim koncilima osudilo, kako bi kasnije mogli bolje zastrašiti svoje vjernike strahom od kažnjavajućeg Boga i vječnog prokletstva.
Taj vjerski stav koji potvrđuje život bio je vidljiv i prilikom krštenja duhom novog Bogumila ili Katara: “Neka ti Gospodin, Bog milosti, oprosti i uvede te u život vječni.” dano je novom bratu ili sestri na njihovom putu. 4
Zašto je stvoren čovjek?
U spisu Interrogatio Johannis, koji je kružio među Bogumilima i Katarima, apostol Ivan ispituje Isusa na Posljednjoj večeri. 5 Pritom pokušava razotkriti, primjerice, proturječnost zašto bi Bog-Otac pun ljubavi trebao kazniti svoju djecu tjelesnom smrću:
“Zašto ljudi kažu da je Bog stvorio Adama i Evu i smjestio ih u raj kako bi se držali Njegovih zapovijedi te da su zbog kršenja Očevih zapovijedi predani smrti?”
Pad duhovnih bića u tijela od mesa
Interrogatio Johannis također opisuje kako su bića iz neba došla u ljudska tijela na ovu Zemlju kojom vlada Božji protivnik:
I dalje sam pitao ja, Ivan, Gospodina i rekoh: “Gospodine, kako je čovjek došao do svog duhovnog porijekla u tijelo od mesa?”
A Gospodin mi reče: “Zbog njihovog pada nebeska bića uđoše u žensko tijelo od gline, i uzeše tijelo od požude tijela, i u isto vrijeme uzeše duh … Duh je rođen iz duha , a meso od mesa; i tako vladavini Sotone u ovom svijetu nema kraja.” 7
Izbor između dobra i zla i otkupljenje s Kristom
Bogumili su u tom kontekstu također gledali na čovjeka i njegov unutarnji život: “Čovjek je stvoren od dvije suštinske stvari, od vidljivog, smrtnog i nevidljivog, besmrtnog … Ime čovjeka sastojalo se od četiri elementa, četiri strane svijeta: A = Anatolai, istok – D = Dusmai, zapad – A = Arktion, sjever – M = Mesembria, jug.” objašnjava povjesničarka i poznavateljica Bogumila Katja Papasov. 9
Čovjek ima izbor: “Adamu je dana slobodna volja i pokazana su mu dva puta u životu: put svjetla, dobra i put tame, zla… U svakom čovjeku, učili su Bogumili, živi zao duh koji ga uvijek tjera na zlo i bezbožnost.” 10
Smrt tijela sama po sebi ne predstavlja otkupljenje ili okajanje: “Ako čovjek umre, njegov demon ga ne napušta, nego odlazi s njim u posmrtni svijet kako bi tamo zajedno s njim apsolvirao kazne.” 11
Ukop u slobodnoj prirodi
Ovakav pogled na ljudsku prirodu i smisao života na Zemlji objašnjava zašto su Bogumili i Katari smatrali nevažnim službeni crkveni ritual ukopa u posvećenu zemlju.
Hrvatski povjesničar Mandić objašnjava: “Protivno [katoličkom i pravoslavnom] poimanju, svi su Bogumili i Katari … zabacivali uskrsnuće tijela, jer su vjerovali i učili, da je ljudsko tijelo djelo đavolsko i tamnica duše. Prema njihovu shvaćanju, kada duša ostavi tijelo, tu ne ostane ništa Božjega, i tijelo kao đavolska tvorevina, ne zaslužuje ništa drugo, nego da ga čovjek prezre i nad njim se zgadi. Zbog toga su Katari osuđivali [katoličke i pravoslavne] pogrebe obrede i pokop u posvećenim grobovima. Oni su mrtva tjelesa svojih pokojnika što prije iz kuća izbacivali i kojekuda pokopavali iz zdravstvenih razloga.” 13
Mandić dalje: “Piše o Katarima: „Oni se ne brinu o ukopu mrtvih u crkvu ili groblje, govoreći da je bolje pokopavati se u drugim mjestima … tako oni često i urede, da budu pokopani u polju ili u voćnjacima.“ Budući da se ovaj katarski običaj pokapanja mrtvih po privatnim posjedima nalazi i u sredovječnoj Bosni i Hercegovini, to valja reći, da se barem jedan dio pučanstva ovih zemalja držao katarske nauke, po kojoj su i oni, kao i zapadni Katari, svoje pokojne pokopavali koje kuda po privatnim posjedima van crkava i posvećenih groblja.” 14
Naravno, ovo očito nepoštivanje katoličke tradicije razbjesnilo je Vatikan i bilo je jedan od razloga za obilježavanje Bogumila kao heretika.
U Bilinopoljski Ispovijedi 1203. godine, na primjer, papinski su službenici prisilili bogumilske starješine da se vrate katoličkom pogrebnom obredu. Dominikanac Mandić to opisuje s katoličkog gledišta:
“Ovi pojedinačni grobovi … razasuti po privatnim imanjima ili po plemenskim zemljama, nisu imali ništa zajedničkog s tadašnjim crkvama i zajedničkim katoličkim i pravoslavnim] grobljima.”
“To nam govori, da je u drugo polovici srednjega vijeka u današnjoj Bosni i Hercegovini bilo ljudi, koji se nisu držali običaja ni propisa katoličke crkve o ukopu pokojnika u crkvama ili posvećenim grobljima. To su bili bosanski krstjani.”
“Njihovi su prvaci u [Bilinopoljski] Ispovijedi g. 1203 bili svečano obećali, da će ubuduće imati groblja, nego da su svoje pokojne pokopavali kojekuda. Taj se običaj kod bosanskih krstjana i njihovih vjernika održao i poslije 1203.g., jer njihove starješine nisu održale zadanu riječ ni u ovoj stvari …” 15
Stećci i njihove poruke
U dijelovima današnje Srbije, u Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Dalmaciji, razvila se u srednjem vijeku jedinstvena kultura sahranjivanja, koji su posljedica različitih čimbenika, a vjerojatno i utjecaja Bogumilstva. Tisuće velikih kamena, zvanih stećci, postavljeno je u divljini. Brojni spomenici nose simbole i tako svjedoče o određenom svjetonazoru
No, prema riječima bosanskohercegovačkog filozofa i povjesničara religije Filipovića, mnogi od ovih impozantnih kamenja nisu ukrašeni, pa se samo u cjelini mogu promatrati samo kao dokaz određene vrste ukopa i povezanosti sa životom. On objašnjava:
“Veliki broj stećaka može se tumačiti kao dokaz za tvrdnju da bosanski krsćani [Bogumili] nisu prakticirali tradiciju pokapanja u posvećenu zemlju, ali da su cijelu zemlju koju su nastanjivali – a posebno šumske čistine i sl. mjesta – smatrali svetima … To se u odrednom smislu može smatrati znakom posebnosti vjere u odnosu na zemlju i zemaljski život …” 16
A bosanski povjesničar Enver Imamović objašnjava: “Groblja sa stećcima su po pravilu smještena na pažljivo odabranim mjestima. To su najčešće blage uzvisine, obale rijeka i potoka, blizina izvora, puteva i sl. Osobito je bilo važno da s takvog mjesta puca širok vidik na zavičaj pokojnika. Općenito, stećak je morao biti na takvom mjestu koji će izdaleka pasti u oči prolazniku, kraj kojeg će zastati, odmoriti se u hladu, ako je tu izvor napiti se vode, a onda usput pročitati na njemu natpis, prisjetiti se onoga na koga se to odnosi i odati mu dužnu poštu. Željelo se da se i na taj način uspostavi trajna veza između živih i mrtvih.” 17
I svjetonazor Bogumila imao je više ili manje utjecaja na opći odnos prema smrti: “Stećci su osoban i dragocjen spomenik srednjovjekovne Bosne [kao i Srbije i šire], te se njime može i treba tumačiti atmosfera toga vremena.” prema bosanskohercegovačkom povjesničaru Jalimamu. 18
Iako su rijetki na stećcima, neki od sačuvanih natpisa svjedoče o sasvim drugačijem shvaćanju prijelaza u zagrobni život nego što je prevladavalo u katoličkim ili pravoslavnim društvima u susjednim krajevima: “Natpis na stećku izvjesnog Ivana Maršića iz Kruševa kod Mostara opominje one koji ga čitaju: Živih na zemlji mnogo, osamdeset osam lita, a ništa ne nesoh [ne ponesoh u grob].“ prema Imamoviću. 19
Odmak od materijalizma
Katari i Bogumili su to vidjeli slično. Tekst Katarski rituali citira apostola Ivana: “Ljubljeni, ne ljubite svijeta ni onoga što je u svijetu. Ako čovjek ljubi svijet, nema milosti Oca u njemu. Jer sve što je na svijetu požuda je tijela, i požuda očiju, i oholost života, koja nije od Oca, nego od svijeta. I svijet će proći sa svojom požudom; ali tko čini volju Božju vječno će postojati.” 21
Ovo dosljedno okretanje od materijalizma, odvajanje od posjeda i veza ovoga svijeta, već je poučavao Isus iz Nazareta:
“Ne sakupljajte sebi blaga ovdje na zemlji, gdje ga uništavaju moljci i crvi i gdje lopovi provaljuju i kradu ga, nego sakupljajte sebi blago na nebu, gdje ga ni moljci ni crvi ne uništavaju i lopovi ne provaljuju i ne kradu ga. Jer gdje ti je blago, ondje ti je i srce.” 22
Quellen / vrela / viri / izvori:
- Franjo Šanjek, Bosansko-humski krstjani u povjesnim vrelima, Barbat, Zagreb, 2003 - s. 209
- Šanjek - s. 283
- Šanjek - s. 284
- Prijevod iz: Walter L. Wakefield, Austin P. Evans, Heresies of the High Middle Ages, Columbia University Press, New York, 1991 - s. 482
- vidi Wakefield, s. 448
- Prijevod iz: Wakefield - s. 461
- Prijevod iz: Wakefield - s. 461
- Prijevod iz: Wakefield - s. 461
- Prijevod iz: Katja Papasov, Christen oder Ketzer – die Bogomilen, Ogham, Stuttgart, 1983 - s. 82
- Prijevod iz: Papasov - s. 83 sl.
- Prijevod iz: Papasov - s. 83 sl.
- Prijevod iz: Papasov - s. 83 sl.
- Dominik Mandić, Bosna i Hercegovina – Svezak II, Ziral, Chicago, 1979 - s. 470
- Mandić - s. 143
- Mandić - s. 142
- Muhamed Filipović, Historija Bosanske Duhovnosti, Svjetlost, Sarajevo, 2006 - s. 260
- Enver Imamović, Korijeni Bosne i bosanstva - Bosanski stećci, Međunarodni centar za mir, Sarajevo, 1995 - s. 3
- Salih Jalimam, Historija bosanskih Bogomila, IPP Hamidović, Tuzla, 1999 - s. 291
- Imamović - s. 11
- Nermana Arnautović, Život i smrt srednjovjekovnog bosanskog čovjeka zapisani na stećcima, u: Dunjalučar, 08.10.2022 - via dunjalucar.com
- Prijevod iz: Wakefield - s. 490
- Prijevod iz: Die Bibel in der Einheitsübersetzung von 1980, Universität Innsbruck - via Mt 6,19-21
Bildquellen / vrela slika / viri slik / izvori slika:
- Stećak u Brotnicama kod Dubrovnika sa scenskim prikazom inspiriranim bogumilskom pričom o stvaranju: © bogumili.hr
- Posljednja večera Leonarda da Vincija, s apostolom Ivanom lijevo pored Isusa: Paris Orlando, Public domain, via Wikimedia Commons
- Fragment Ivanovog apokrifona iz knjižnice Nag Hammadi: See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons
- Borba sila dobra i zla simbolizirana na stećku u Boljunima: © bogumili.hr
- Nekropola sa stećcima na Blidinju, sa zasebnim katoličkim grobljem: © bogumili.hr
- Nalazište sa stećcima na Blidinju: © bogumili.hr
- Stećak s natpisom i raznim motivima u Boljunima: © bogumili.hr
- Natpis na stećku u Boljunima: © bogumili.hr